Presedintele Klaus Iohannis tine o alocutiune in cadrul intalnirii anuale cu sefii misiunilor diplomatice acreditati in Romania, la Palatul Cotroceni.

A inceput o intreaga nebunie cu comentarii catastrofice despre „decimarea” diplomatiei romane. De aceea imi permit sa atrag atentia ca lucrurile nu arata asa si ca lucrurile nu functioneaza asa cum le arata detractorii care nu au calcat vreodata in MAE sau in vreo reprezentanta romaneasca, nu mai spun ca nu au participat la procedura de acreditare a unor ambasadori.

Da, urmeaza o schimbare de garda, care va fi facuta, cel mai probabil, in vreo trei valuri. Unul intervine, in mod traditional, dupa zilele diplomatiei romane, dupa reuniunea online de la inceputul saptamanii. E vorba de rechemarea a 12 ambasadori care au intre 4 si 8 ani in functie. In principiu, trebuie retinute urmatoarele:
· MAE a demarat, așa cum este firesc și corect instituțional, procesul de înnoire în rândul șefilor de misiuni, care au ajuns la îndeplinirea mandatului cutumiar de 4 ani sau peste. Este un ciclu firesc în diplomație;

· În mod concret au fost publicate 12 de rechemări și sunt aprobate, corelativ, numiri. Desigur, vor mai urma și alte rechemări. Acest proces este în curs, cu acordul Președintelui României, conform atribuțiilor legale, cu avizul Premierului;

· Procedura de urmat pentru acreditarea unui ambasador este ca România să ceară statului de reședință agrementul pentru persoana în cauză; ulterior agrementului sau în paralel, trebuie să aibă loc audierile în Parlamentul României. În urma acestui aviz, Președintele României semnează scrisorilor de acreditare și decretele de acreditare. Deci este un proces care poate dura de la câteva săptămâni la câteva luni;

· Se urmărește promovarea preponderent a diplomaților de carieră, oameni profesioniști, experimentați și de valoare;

· Aceste demersuri se încadrează în demersul, inițiat începând cu noiembrie 2019, de reformare a MAE pe criterii de competență, pentru a promova profesioniști în acest domeniu extrem de specializat, care să reprezinte la cel mai înalt nivel interesele României (atât în Centrala MAE, cât și peste hotare);

· Printre criteriile avute în vedere la numiri, s-a urmărit o coerență, o compatibilitate între spațiul în care ar urma să se desfășoare mandatul și profilul persoanei propuse, ceea ce în mod concret înseamnă promovarea de specialiști cu experiență pe zonele și spațiile respective;

· În ceea ce privește parcursul profesional, s-a urmărit să se respecte, în mod normal și legitim, un traseu și o evoluție profesională în cadrul diplomatic, fără să se ”ardă etape”, astfel încât aceste persoane au bagajul necesar pentru a performa în această calitate;

· Responsabilitatea reprezentării României în afara granițelor țării în calitate de ambasador este una mare și există așteptări ridicate de la fiecare dintre aceștia, pentru a apăra interesele României și ale fiecăruia dintre cetățenii săi, aceștia trebuie să contribuie la o reprezentare mai bună a României peste hotare și implicit la o imagine mai bună a țării noastre în relația cu partenerii săi externi, pe liniile strategice promovate la nivelul politicii externe.

Iulian Chifu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.